Dag 17: Silicon Valley...

31 juli 2017 - Santa Clara, California, Verenigde Staten

Vandaag gaan we de bergen verlaten en gaan we weer op zoek naar de ‘bewoonde wereld’. Silicon Valley wel te verstaan. Niks te maken met allerlei dames met wat extra vulling in hun BH, maar alles met het centrum van computer technologie. En waar wil je dan als programmeur naar toe: juist, Silicon Valley.
Maar voor we daar zijn hebben we eerst nog een fikse rit van bijna drie uur voor de boeg om vanuit Oakhurst, waar we gisteren overnachtten, naar Santa Clara te komen, waar ons volgende hotel staat. Onderweg pakken we voor de zoveelste keer een vertrouwde lunch : Subway. Wat kan dat toch lekker zijn
De eerste stop in Silicon Valley doen we waar het allemaal ooit in de dertiger jaren begon: De garage waar William R. Hewitt en David Packard in 1938 hun eerste product, een audio oscillator, begonnen te produceren. De garage is nu zelfs opgenomen in het register van ‘Historic landmark’. Coole plek om te starten dachten we.
Daarna rijden we door naar de tweede beroemde garage waar weer een ander computerbedrijf ooit begon. De garage waar Steve Jobs en Steve Wozniak de Apple I ontwikkelden. Ook weer een mooi moment. Morgen staat het huidige hoofdkwartier van Apple op het programma, maar vandaag dan maar waar het ooit allemaal begon.
Aangezien we twee Google fanaten in de auto hebben zitten, kunnen we natuurlijk niet om het hoofdkwartier van Google heen. 1600 Amphitheater Way in Mountain View is het adres. Google heeft een visiteer center maar helaas kom je daar alleen binnen als gast van een Google employee. Joost belooft plechtig te gaan solliciteren zodat we nog een keer terug kunnen Er is ook een Google Merchandise store waar de heren uiteraard een Google t-shirt moeten scoren. Pa, trek jij ff je credit-card….
Na deze ervaring maken we nog wat foto’s met de beroemde Google fietsen en daarna gaan we richting hotel. ’S Avonds eten we in een van de eerste fastfood ketens van de US: In-n-Out Burger. Waar alles vers wordt klaargemaakt. De aardappelen voor de friet worden ter plekke gesneden, de beef burgers worden ter plekke gemaakt en zelfs de ui en tomaat worden ter plekke gesneden. Da’s pas vers en dat proef je echt. Ook al blijft het natuurlijk een burger, het was wel een heerlijke burger, was het unanieme oordeel.
Na ons ‘dinner’ rijden we terug naar het hotel via de El Camino Real, de oude ‘King's Highway’ zoals ie ook wel werd genoemd. El Camino Real verbindt de 21 Spaanse districten vanuit het zuiden in San Diego tot aan het Mission District in San Francisco. Ook weer een historische route, net als Route 66.
Na al deze inspanning is het weer tijd ons mandje op te zoeken voor een goede nachtrust. Morgen Facebook, Apple, Stanford University en nog zo wat adresjes op het program….