Dag 16: Yosemite Valley...

30 juli 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

En toen waren we alweer aanbeland op dag 16 van de vakantie. En wat een geweldige vakantie is het geweest tot zover. Eens kijken of we daar nog een mooie dag aan toe kunnen voegen (spoiler alert: zeker te weten!).
Vandaag staat Yosemite Valley op het programma. Waar we gisteren de hoogte in zijn gegaan in Yosemite (Tioga Pass begon op 9945 ft en Glacier Point ligt op 7214 ft) gaan we vandaag de vallei verkennen. Omdat we gisteren noodgedwongen in een ander hotel moesten doorbrengen (zoals gisteren al geschreven was ons oorspronkelijke hotel in gebruik door brandweerlieden die de branden in de Mariposa vallei aan het bestrijden zijn, prima excuus dus) deden we er vanochtend dus ook een uurtje langer over om weer terug in Yosemite te komen. Maar rond de klok van 11 uur reden we dan toch weer bij Wawona het park in. Stukje kachels over een kronkelweg door de bergen waarvan het aantal bochten niet te tellen was en na een half uurtje rijden we de tunnel bij Tunnel View in. Wanneer we daar uit komen zien we weer het adembenemende gezicht van links El Capitan en rechts de Half Dome. Wat een spectaculair gezicht zeg. We rijden door naar het visitor center en parkeren daar onze voiture om vervolgens (is inmiddels al weer rond het middaguur) daar te lunchen tussen de eekhoorns.
Na de lunch scoren we alweer onze zevende ‘landmark point’ (van ieder park één) en gaan we richting Yosemite Falls, twee watervallen boven elkaar met spectaculair uitzicht. Wat kun je dan heerlijk genieten van een wandeling door het Yosemite bos in de vallei.
Daarna rijden we toch maar met de eigen auto (want de rolstoeltoegankelijke bussen waren tijdelijk ‘out of order’) richting El Capitan, een van de meest bekende en geliefde plekken voor de echte bergbeklimmers om naar boven te gaan. Wat een enorm beest is het als je er recht onder staat. Indrukwekkend. En dan te bedenken dat er tegenwoordig klimmers zijn die deze wand in minder dan vier uur zónder touw (of enige andere bescherming) doen (Alex Honnold deed dit op 5 juni 2017!). We rijden nog een stukje verder waar je nog mooiere foto’s kun maken van El Cap van een afstandje (zodat ie helemaal op de foto past ).
We praten inmiddels bijna half vier ’s middags en besluiten dat het tijd wordt om het hotel op te zoeken. We hebben Yosemite natuurlijk weer weten te vinden op een van de mooiste (lees warmste) dagen van de afgelopen periode, en zijn daardoor best wel toe aan een frisse duik in een zwembad. Na een kleine anderhalf uur dezelfde weg terug als vanochtend komen we aan in Oakhurst, waar ons hotel al op ons ligt te wachten… We checken in, trekken onze zwembroek aan en nemen een heerlijke verfrissende duik in het zwembad. Aaaah wat lekker is dat. Via Tripadvisor (wat een geweldige app is dat toch) vinden we een heerlijke lokale diner waar we uiteindelijk heerlijk gegeten hebben (4 van de 5 bestelden kip wat de ober uitlokte tot een ‘You folks must love chicken, you’re not from here are you?’. 'Inderdaad, we’re from Holland'. 'Aha, must be nice there'. 'Yep it is.’
Na afloop nemen we nog een heerlijke koffie op het terras van onze hotelkamer (jazeker, we hebben een ‘room with a view’ (op Yosemite nog wel) en besluiten dat het tijd is om ons mandje in te duiken. Morgen is het tijd voor die andere vallei, de ‘Silcon Valley’.
Welterusten

Van reisblog naar fotoboek