Dag 15: Tioga Pass en Yosemite P

29 juli 2017 - Tioga Pass, Verenigde Staten

Vandaag zijn de mannen Bas en Joost jarig en ze worden vandaag 21 jaar.  Uiteraard worden de heren als ‘wakker worden’ moment getrakteerd op de schorre kelen van Rick, Nicole en Tim die Lang zullen ze leven zingen. De overige hotelgasten heen uitgebreid mee kunnen genieten  Eindelijk zijn ze oud genoeg om ook in de US legaal een biertje te bestellen. Maar daarvoor moeten ze nog even wachten tot vanavond…
Vandaag is ook de dag  aangebroken dat we de langverwachte rit over de Tioga Pass kunnen maken. In 2015, toen Nicole en ik een eerdere poging waagden, was de pas net de dag dat wij er langs wilden (18 mei 2015) afgesloten vanwege een sneeuwstorm de avond ervoor. Balen toen, maar geluk nu, want het is een stralende dag en de pas is gewoon open.
Snel tanken want gisteren in Death Valley is de tank aardig leeg geslurpt door de airco die overuren moest maken. Dan onderweg via de 395 richting Lee Vining, de ingang van de Tioga Pass. Na een uurtje zijn we er en we rijden vol spanning de 120 (want dat is de officiële aanduiding van de Tioga Pass) op. En al vrij snel worden we geconfronteerd met het feit dat we op grote hoogte rijden (lees boven de 9000 ft oftewel ruim boven de 2,5 km) en dat betekent dat er op sommige plekken gewoon nog sneeuw ligt. Hoe kan het contrast nog groter. Gisteren door de droogste, heetste en laagste plek in de US gereden (Badwater Basin), vandaag in de sneeuw gestaan op de Tioga Pass.
Onderweg worden we verder getrakteerd op een aantal prachtige meren met uitzicht op de noordkant van Yosemite Park. Wat is dat toch een indrukwekkend gezicht. Yosemite heeft hele harde, granieten bergen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bryce Canyon, dat heel zacht roze gesteente heeft. Prachtige vergezichten, prachtige meren met schitterend uitzicht, herten die los rondlopen, wat een mooie route is dit. Langzaamaan zakken we qua hoogte weer af tot aan het niveau van het dal in Yosemite en na een uurtje of twee genieten op de Tioga Pass rijden we het ‘normale’ Yosemite park in. En meteen worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht op de Half Dode, naast El Capitan een van de meest bekende bergen in Yosemite.
Uiteraard maken we daar wat prachtige foto’s van. We besluiten richting Wawona road te rijden want daarlangs moeten we ook om naar ons hotel in Fresno te komen. Daarbij komen we langs het uitzichtpunt genaamd Tunnel View van waaruit je prachtige foto’s kunt maken van links El Capitan en rechts de Half Dome met daar weer naast Bridalveil Falls (waterval). Schitterend gewoon. Na de tunnel rijden we (na een mijl of 7) linksaf de Glacier Point Road op om naar Glacier Point te gaan. 16 mijl lang over een kronkelende bosweg naar boven, naar bijna 9000 voet weer. Maar eenmaal boven gekomen blijkt dat de rit de moeite meer dan waard is. Wat een prachtig uitzicht over de Yosemite vallei, weer met als achtergrond die prachtige Half Dome. Zie de foto’s en oordeel zelf.
Na een half uurtje klikken besluiten we dat het tijd wordt om richting hotel te rijden want daarvoor hebben we nog een rit van ruim twee uur voor de boeg.
Ons oorspronkelijke hotel in Mariposa is namelijk in gebruik door brandweerlieden die de bosbranden in Mariposa County aan het bestrijden zijn. Daardoor is onze oorspronkelijke reservering gecanceld en moesten we uitwijken, in dit geval helemaal naar Fresno.
Maar na een rit van ruim twee uur komen we dan toch, enigszins vermoeid, aan in Fresno. Morgen dezelfde route weer terug want morgen nog een dag Yosemite, al blijven we dan in het centrale vallei-gedeelte.
In Fresno zoeken we nog een geschikte locatie om voor de heren Bas en Joost een verjaardag-diner te nuttigen. Fleming’s Steakhouse & Wine Bar klinkt goed, ligt op een steenworp van ons hotel en heeft nog plek. Wat wil een mens nog meer. (Achteraf blijkt waarom er nog wel plek was. ’T was nogal chique dus we voelden ons een beetje underdressed. Maar we hebben wel heeeeeel lekker gegeten.
Daarna op tijd naar bed want morgen is het weer vroeg richting Yosemite voor deel II.
De mannen geven aan dat ze een te gekke verjaardag hebben gehad. Missie geslaagd!