Dag 18: Nog een keer Silicon Valley...

1 augustus 2017 - Palo Alto, California, Verenigde Staten

Waar we gisteren het ene kamp van de familie Mutsaers tevreden hebben gesteld met een bezoek aan de Google campus, vandaag gaan we hetzelfde doen voor het andere kamp: We gaan Apple bezoeken. Allereerst proberen we een glimp op te vangen van het nieuwe Apple Park, dat momenteel nog volop in ontwikkeling is. Daardoor staan er nog steeds een hoop hekken omheen waardoor je niet echt heel veel kan zien. Maar onze spionagefotografe Nicole weet toch een paar mooie kiekjes te scoren van Apple’s nieuwe hoofdkantoor. Omdat nog niet alles oververhuisd is van het oude hoofdkwartier naar het nieuwe, zoeken we ook het oude hoofdkantoor aan One Infinite Loop in Cupertino nog op. Uiteraard moeten de grootste Apple fans (Bas en Rick) weer op de foto en uiteraard moet er ook in de Apple Company store weer een t-shirt gescoord worden. Hoe kun je anders met droge ogen zeggen: ‘Been there, done that, bought a t-shirt’ Het wordt een Rainbow shirt met het retro, regenboogkleurige, Apple logo. Mooi toch.
Daarna is het tijd om door te rijden naar Stanford University. Al die innovatieve breinen van al die startups in de Valley moeten toch ergens opgeleid worden. Guess what, de meesten hebben hun opleiding genoten aan Stanford University. Prachtig complex met veel heel oude gebouwen (de University is gesticht in 1898). We klikken wat af met de camera.
Niet lang daarna lunchen we in het Stanford Shopping Center en bereiden we ons voor op de laatste stop van de dag: Facebook.
Na een korte rit (alles ligt hier echt relatief dicht bij elkaar) arriveren we aan 1600 Willow Road, heden ten dage omgedoopt tot 1 Hacker Way, het hoofdkwartier van Facebook.
Zoals met heel veel startups en grote bedrijven in de Valley zit ook Facebook in het oude kantoor van een andere, inmiddels verdwenen, grootheid uit de Valley: Sun Microsystems.
Niet het eerste en het zal vast ook niet het laatste bedrijf zijn dat een oud kantoorpand opknapt en hergebruikt. Sun is overigens bekend van grafische werkstations maar vooral van Java, de universele programmeertaal die op zo’n beetje elke computer en met elk besturingssysteem gebruikt kan worden. Goed, genoeg over Sun, het enige interessante is wel dat Mark Zuckerberg, de huidige baas en oprichter van Facebook, het logo van Sun Microsystems op de achterzijde van het naambord aan de ingang van 1 Hacker Way heeft laten staan als eerbetoon aan Sun. Mooi gebaar en het logo staat idd nog op de achterzijde.
Grappig is ook dat Facebook, net als Google, fietsen ter beschikking stelt aan werknemers om van het ene gebouw naar het andere te komen. Joost en ik grijpen onze kans
Na dit bezoek rijden we terug naar het hotel voor een welverdiende plons in het zwembad.
Vanavond gaan we eten bij Opa!. Opa! Is een authentiek Grieks restaurant in Palo Alto, vlak bij de Stanford University. Erg lekker eten daar (ik kan het weten, is inmiddels de 4e keer dat ik daar ga eten ) en voor ieder wat wils. Uiteraard krijgen we de serveerster weer zover een groepsfoto te maken en als we klaar zijn met eten is het net donker en rijden we over University Avenue terug. University Avenue is een heel leuke winkelstraat met gezellige eetgelegenheden die ’s avonds feestelijk verlicht is. Nicole zat helemaal te glunderen van de kerst- (eeuw, feest-) verlichting in de bomen Mooie afsluiting van een mooie dag in Silicon Valley. Morgen op naar San Francisco en onderweg komen we nog wat technologie-bedrijven (zoals Informatica en Oracle) tegen. De planning is om het laatste stuk, (vanaf Half Moon Bay) over de kustweg te rijden richting de Golden Gate brug. Spannend!