Dag 19: Onverwachte wending in San Francisco...

2 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De titel klinkt al spannend en dat wordt het ook. Maar eerste maken we onze tour door Silicon Valley af met een bezoek aan Informatica (waar ik nog even met een van mijn favoriete Product Manager sta te babbelen buiten ) en Oracle, het grootste database bedrijf ter wereld. Daarna nemen we afscheid van Silicon Valley en rijden via de 93 richting Half Moon Bay, aan de kust. Daar aangekomen merken we dat het weer er ook compleet anders is. Was het in Silicon Valley nog tussen de 25 en 30 graden, bij Half Moon Bay is het tussen de 15 en 20 graden, een verschil van bijna 10 graden. Bovendien is het erg mistig, wat een heel mooi effect geeft wanneer we er doorheen rijden en wat foto’s schieten.
We nemen vanuit Half Moon Bay route 1 richting San Francisco en na een mooie rit waarbij we regelmatig in de mist verdwijnen arriveren we ter hoogte van Cliff House aan de Noordwest kant van San Francisco waar we uitstappen om hopelijk wat shots te maken van zeeleeuwen die daar op de rotsen voor de kust zouden moeten liggen. Helaas geen zeeleeuw, maar we een andere, minder prettige verrassing. Er is ingebroken in onze huurauto en Joost zijn rugzak met tablet, koptelefoon en zijn portemonnee zijn verdwenen. We houden een voorbijrijdende politie-surveillance aan die ons uitleggen dat het hier aan de orde van de dag is. Blijkbaar zijn er bendes die precies huurauto’s herkennen en wachten tot je net uit het zicht bent en dan toeslaan. We spreken vandaag een heleboel mensen en iedereen verontschuldigd zich voor het feit dat dit soort criminaliteit (Petty-theft zoals ze het hier noemen) bijna normaal is geworden. De dieven hebben ons linker-achterraampje ingeslagen en Joost zijn rugzak dus meegenomen. We zullen dus de auto moeten omruilen. Maar eerst richting hotel om in te checken en even bij te komen van de schrik en woede en wat al niet meer.
Daarna maar bellen met Budget (waar we de auto van gehuurd hebben) om eerst van het bekende kastje naar de muur gestuurd te worden (can you spell your name again sir… I didn’t quite catch your last name) om daarna te horen dat er geen vervangende auto’s meer in dezelfde klasse te vinden zijn, dus of we een kleinere auto willen accepteren. Eeuw, nee, wat denk je zelf met voor 5 mensen bagage én een rolstoel. ‘Okee, dan moeten we voor een klasse hoger gaan’. Whatever. Als er maar een vervangende auto beschikbaar is. Dan maar met Bas richting vliegveld om daar de auto om te ruilen. Daar staan de meeste auto’s dus ook de grootste kans dat er iets geschikts tussen staat. Gelukkig keert het tij dankzij een heel vriendelijke dame achter de balie op het vliegveld die vertelt dat we inmiddels het achtste slachtoffer van vandaag zijn die met een inbraak te maken kreeg. Er is wel degelijk een vervangende auto uit dezelfde categorie, met 7 zitplaatsen en voldoende bergruimte voor al onze bagage. We krijgen een ‘upgrade’ van onze Toyota Sienna naar een Chrysler Pacifica. Wordt het toch nog leuk in de auto want alles elektrisch en met lederen bekleding. Gelukkig, toch nog wat goed bericht. Dan vlug terug richting hotel want om 19:45 hebben we een reservering voor het restaurant op de bovenste verdieping van ons hotel met uitzicht over heel SF. Mooi, eind goed al goed. En Joost, die baalt aan de ene kant maar weet ook dat de reisverzekering er niet voor niets is en dat ie nu een nieuwe tablet en een nieuwe koptelefoon kan gaan uitzoeken.
Morgen een nieuwe dag met een bezoek aan Alcatraz op het programma. Op tijd ons mandje in en hopelijk heerlijk slapen. Tot morgen!

1. Reisblog van Conny en Dick:
    3 augustus 2017
    Erg vervelend zo'n auto inbraak, drukt toch even een negatief stempel op de dag. Morgen veel plezier op The Rock.
    Groet CD